Dlaczego tak drogo?
Wszyscy zastanowimy się dlaczego koszty gospodarowania odpadami są tak wysokie i co zrobić żeby je obniżyć.
Niestety odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, jeszcze żaden z samorządów w kraju nie wpadł na pomysł jak skutecznie i długotrwale obniżyć koszty systemu gospodarowania odpadami. Co więcej wydaje się, że koszty w najbliższym czasie będą jeszcze wzrastać. I nie jest to w żaden sposób spowodowane brakiem chęci czy zainteresowania ze strony władz samorządowych. Te stoją już na samym końcu łańcucha decyzyjności, a w zasadzie bezsilności, gdzie ich rola ogranicza się do wprowadzania uchwały o wysokości stawki.
Po pierwsze wymogi ustawowe.
Wszyscy jesteśmy zobowiązani przestrzegać przepisów, a samorządy jako organy administracyjne przede wszystkim. Opisując zakres usługi to jest terminy, częstotliwość rodzaj odpadów przewidzianych do odbioru i zasady świadczenia usługi kierujemy się wytycznymi wynikające z ustaw i rozporządzeń. Stąd obowiązek odbioru 5 frakcji odpadów z terenu Państwa posesji. Dodatkowo wydzieliliśmy popiół jako selektywnie zbierana frakcję odpadu. Licząc, iż uda się go przeznaczyć do odzysku, wówczas nie ponosilibyśmy kosztów jego składowania. Jednakże w chwili obecnej ustawodawca nie przewidział takiej możliwości . Nie poddajemy się i szukamy rozwiązań poza systemowych, jak na przykład składowanie w wyrobiskach kopalnianych. Warunkiem powodzenia przedsięwzięcia jest brak zanieczyszczeń innymi frakcjami odpadów.
W tym miejscu należy wspomnieć, iż bardzo krzywdzącym jest to, że mieszkańcom posiadającym bezodpadowe systemy grzywacze nie przysługują żadne ulgi, a ich wprowadzenie na szczeblu samorządowym było by niezgodne z prawem .
Po drugie Wy drodzy mieszkańcy.
Stawkę opłaty w wysokości 24,00 zł od osoby na miesiąc obliczono na podstawie szacowanych kosztów, jakie gmina poniosła 2020 roku i poniesie 2021 r. w związku z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami.
Najprościej mówiąc jest to wartość umowy podstawowej (2.836.674,00) zł podzielona przez okres obowiązywania umowy 16m-cy i zadeklarowanych osób (7381) czyli wysokość stawki uzależniona jest od ilości i rodzaju odebranych odpadów oraz ilości zadeklarowanych osób.
Drodzy mieszkańcy, musicie mieć świadomość, że tak naprawdę stawka opłaty zależy od ilości (masy) odpadów odebranych z terenu całej Gminy Gorzkowice podzielona proporcjonalnie na każdą zadeklarowaną osobę. I nieuczciwe, aczkolwiek bardzo często stosowane działania, jak ukrycie odpadów niesegregowanych na dnie pojemnika, czy nie wykazanie osób zamieszkujących na danej posesji to tylko pozorna oszczędność. Oddając „chytrze” nieposegregowane odpady, niepotrzebnie generujemy koszty. Ten rodzaj jest najcięższym i jednym najdroższych.
Krótko mówiąc, na dzień ustalania stawki opłaty z tytułu gospodarowania odpadami zakładaliśmy, że wszyscy mieszkańcy będą postępować uczciwie, każdy wniesie opłatę za wytwarzane przez siebie odpady. Nie zakładaliśmy drastycznego spadku osób zadeklarowanych przy jednoczesnym wzroście ilości odpadów.
W ramach obowiązującej umowy przewidziane jest do odbioru 2631Mg, a objęte prawem opcji: dodatkowo 532 Mg. Na dzień dzisiejszy po 5 miesiącach obowiązywania umowy odebrano już 1 173,39 Mg odpadów komunalnych.
Na dzień 04.06.2020 r. było 7358 osób a na dzień dzisiejszy jest 7253 osób. Do tego dochodzi okres pandemii, gdzie nauka na uczelniach wyższych i praca zdalna była z domu.
Po trzecie My.
To nie jest tak, że My ( Wójt, Radni, pracownicy) chcemy żeby śmieci były drogie albo, że nam się nic w tej sprawie nie chce zrobić. My też ponosimy te same opłaty i też dotyka to naszych budżetów. Tym bardziej nas to dotyka kiedy widzimy te kombinowane sposoby obniżenia opłaty.
Często w dyskusji na temat opłaty dajecie nam Państwo argument, że w innych gminach jest taniej. Ale są gminy, w których jest znaczenie drożej. My klasyfikujemy się w połowie zestawienia, które dostępne jest na portalu e-piotrków. Jak wcześniej wyjaśniono opłata zależna jest od specyfiki danej gminy, a w tym od zamożności mieszkańców czy rodzaju zabudowy. Dla przykładu w bogatych gminach więcej jest gospodarstw z nowoczesnymi instalacjami grzewczymi, w których nie powstaje popiół. W miejscowościach o luźnej zabudowie istnieje możliwość kompostowania bio odpadów, a na trenerach wiejskich odpad ten nie powstaje.
Wysokość wpłat otrzymanych od mieszkańców musi pozwolić, na zapłatę wynagrodzenia wykonawcy usługi. Firma wybierana jest w drodze postępowania przetargowego zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Od trzech lat, za każdym razem bez względu na długość okresu publikacji ogłoszenia czy trwania umowy do przetargu przystępuje tylko jedna firma. I to nie jest tak, że opis usługi uniemożliwia wzięcie udziału innym podmiotom. Inni nie są zainteresowani. Być może obowiązek wyposażenie mieszkańców w pojemniki, stanowi przeszkodę. Niemniej jednak nie docierają do nas sygnały ażeby jakaś inna firma była zainteresowana świadczeniem przedmiotowej usługi na terenie naszej gminy.
Cały zakres świadczenia usługi, jest przez urzędników kontrolowany i raportowany. Każdorazowo puste i załadowane samochody są ważone. Dodatkowo od stycznia br. kontroli podlega również sposób segregacji opadów przez mieszkańców oraz ilości wygenerowanych odpadów. Co jest niezwykle ważne z uwagi na wprowadzaną niebawem, ulgę w opłacie. Szanse taką mają właściciele domów jednorodzinnych, zakładający przydomowe kompostowniki. Ci z Państwa, którzy zadeklarują kompostowanie odpadów nie będą otrzymywali worków brązowych na odpady bio oraz nie mogą tych odpadów przywozić na PSZOK. Zadaniem pracowników będzie przeprowadzanie wyrywkowych kontroli na posesjach i sprawdzanie, czy faktycznie właściciel korzysta z kompostownika. Jeżeli okaże się, że to fikcja, przepadnie upust w opłacie. Musimy również nie dopuścić do sytuacji, że mieszkaniec deklaruje kompostowanie odpadów, a nie wywiązuje się z tego obowiązku tylko odpady bio wyrzuca do odpadów zmieszanych. Zwolnienie od osoby na m-c będzie wynosić 2 zł na osobę.
Czy zastanawialiście się Państwo, co się dzieje w sytuacji kiedy wysokość wpłat otrzymanych od mieszkańców nie pozwala na zapłatę wynagrodzenia wykonawcy usługi …. należy dopłacić z budżetu gminy. W zeszłym roku było to 598.040,31 zł. Powodem tej sytuacji była stawka na poziomie 19,50zł .
Z uwagi na pandemię wszelkie czynności egzekucyjne związane z brakiem uiszczania opłaty za odbiór odpadów komunalnych były wstrzymane i wznowiono je dopiero w okresie letnim. Wówczas to wystawiono 139 upomnień do uiszczenia zaległości i 58 tytułów wykonawczych do urzędów skarbowych, którym podlegają nasi mieszkańcy.
Po czwarte oni.
Cała ta sytuacja wydaje się nie mieć wyjścia. Samorządy są przyparte do muru. Z jednej strony abstrakcyjnie wysokie koszty z drugiej strony wizja braku odbioru odpadów. Dodatkowo jeszcze kary za nieosiągnięcie poziomu odzysku odpadów, gdzie popiół główny czynnik masy nie podlega procesom odzysku. Ograniczone możliwości istniejących instalacji do przetwarzania odpadów oraz brak inwestycji w tym zakresie. Niektóre punkty odbioru wprowadziły limity przyjęć odpadów, a inne przyjmują wyłączenie od stałych dostawców. Koszty realizacji takich przedsięwzięć znacznie przekraczają możliwości finansowe takich gmin jak nasza. Decyzje te powinny zapadać na szczeblu krajowym.
Wpisany przez: MS