"…Chcesz policzyć pole koła? Bez Pi tego nie dokonasz.
No, a obwód moi mili? Co byśmy bez Pi zrobili?...”
Liczba pi jest stałą matematyczną wyrażającą stosunek obwodu koła do długości jego średnicy. Fascynuje ludzkość już od czasów starożytności, a jako pierwszy jej właściwości i znaczenie w matematyce badał w III w. p.n.e. Archimedes, dlatego też bywa nazywana stałą Archimedesa. Swoje trzecie imię – ludolfina – zawdzięcza niemieckiemu matematykowi Ludolphowi van Ceulenowi, który w XVII wieku podał jej rozwinięcie z dokładnością do 35 miejsc po przecinku. Od XVIII wieku znana jest jako π – od pierwszej litery greckiego słowa oznaczającego obwód. Jest jedyną liczbą, która ma swoje święto. Inspiruje naukowców i artystów, którzy tworzą wierszyki ułatwiające zapamiętanie kolejnych cyfr jej rozwinięcia dziesiętnego, a polska noblistka Wisława Szymborska poświęciła jej jeden ze swoich wierszy.
Jej rozwinięcie dziesiętne nigdy nie będzie miało końca. Tak więc nawet 3,14159265358979323846264338327950288419716939937510582097494459230781640628620899862803 42534211706…to dopiero jego początek.
W naszej szkole obchodziliśmy święto liczby Pi we wszystkich klasach. Uczniowie klas pierwszych kolorowali liczbę Pi w klasach drugich bawili się układając Pi – puzzle, a w trzecich przedstawili liczbę Pi w postaci barwnej spirali. Uczniowie klas czwartych odkodowali zaszyfrowane obrazki z liczbą Pi, piątych malowali „Miasto Pi”, a uczniowie klas szóstych przedstawili liczbę Pi w barwnej postaci geometrycznej. Korytarz szkolny ozdobiliśmy plakatami wykonanymi przez uczniów klas piątych i siódmych. W klasie ósmej uczniowie obejrzeli film pt. „Skąd się wzięła liczba Pi?”
W każdej klasie wyświetlona została prezentacja, przedstawiająca krótką historię liczby Pi, sposób wyznaczania i znaczenie tej liczby dla nauki.
Święto liczby Pi jest doskonałą okazją do poszerzenia swojej wiedzy, rozbudzenia nowych pasji i zainteresowań.
Wpisany przez: MS