Dofinansowanie z WFOŚiGW w Łodzi na utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej w Gościnnej pn. „Eko-goście "
Gmina Gorzkowice otrzymała środki na utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej w Gościnnej. Wartość dofinansowania zadania to 34.980,00 zł.
Celem utworzenia ekopracowni pn. „Eko -goście” w Szkole Podstawowej w Gościnnej jest rozbudzanie zainteresowań ekologicznych uczniów, rozwijanie świadomości ekologicznej, rozumienie relacji człowieka z przyrodą.
Wizja ekopracowni została skonfrontowana przez nauczycieli, uczniów i rodziców. Będzie funkcjonować w słonecznej sali dostępnej zawsze dla każdej - potrzebującej w określonym czasie - grupy uczniów. Pracownia ma spełniać przede wszystkim funkcje praktyczne. Będzie to klasa służąca zarówno opanowaniu treści zawartych w podstawie programowej, jak i stanowiąca bazę dydaktyczną niezbędną do rozwijania wiedzy, umiejętności, talentów. Będzie „sercem” szkoły, w którym tętnić będzie działalność ekologiczna. Z pracowni będą korzystać uczniowie kl. IV-VII (lekcje przyrody, biologii, chemii, fizyki i geografii, wychowania do życia w rodzinie, zajęciaz wychowawcą). Zajęcia będą prowadzone zgodnie z programem ekologicznym ujętym w projekcie. W pracowni będą odbywać się także zajęcia pozalekcyjne dla uczniów klas 0-VII, poszerzające zagadnienia związane z ekologią, przyrodą i ochroną środowiska (koła: ekologiczne, przyrodnicze, matematyczno- przyrodnicze). Ponadto pracownia będzie również dostępna dla innych nauczycieli do prowadzenia swoich zajęć, kół
zainteresowań, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, warsztatów, konferencji, konkursów, spotkań z rodzicami, zajęć otwartych, rad szkoleniowych.
Takie rozwiązanie spowodowane jest małą ilością sal lekcyjnych w szkole.
Zajęcia w pracowni będą prowadzone różnorodnymi metodami. Będą to zarówno metody sprawdzone i wykorzystywane przez nauczyciela podczas dotychczasowej pracy z uczniem, jak i nowoczesne metody, które nauczyciel będzie mógł wprowadzić dzięki zakupowi nowych, różnorodnych pomocy dydaktycznych (np. burza mózgów, drzewko decyzyjne, analiza badania, ocena, projekt, doświadczenia, ćwiczenia, prace twórcze, zajęcia w terenie, obserwacje, spotkania z „ludźmi przyrody” leśnik, pszczelarz, wędkarz, wycieczki przedmiotowe i wyjścia tematyczne (las, rzeka, łąka, pasieka), udział w ogólnopolskich akcjach na rzecz ochrony środowiska; organizacja uroczystości o tematyce przyrodniczo -ekologicznej.
Sala zostanie wyposażona w:
- sprzęt audiowizualny: aparat, tablicę multimedialną, laptop, wizualizer, projektor, mikroskop z kamerą. Do laptopa można będzie połączyć mikroskop z kamerą umożliwiającą obserwację przez uczniów obrazu mikroskopowego na tablicy oraz wykonywania zdjęć i filmów. Tablica służyć będzie także jako zwykły ekran projekcyjny do wyświetlania filmów i prezentacji.
- pomoce dydaktyczne do zajęć ekologiczno-przyrodniczych (różnorodne zestawy do przeprowadzenia badań, doświadczeń, eksperymentów, nowe mikroskopy, lornetki, programy multimedialne i gry edukacyjne)
- szafki na pomoce dydaktyczne
- stojak do przechowywania map
- stoliki i krzesła uczniowskie z regulowaną wysokością (aby móc je dostosować odpowiednio do wieku dzieci korzystających z pracowni; możliwość regulacji wysokości stolików pozwoli także na dowolną ich konfigurację do pracy w grupach w zależności od liczebności klasy
- energooszczędne lampy
- kosze do segregacji odpadów.
Na jednej ze ścian zostaną położone płyty gipsowe a na nich fototapeta przedstawiająca krajobraz naturalny nawiązujący do otoczenia szkoły. Pozostałe ściany będą pomalowane żółtą farbą.
Posiadanie zaprojektowanej ekopracowni pozwoli na prowadzenie zajęć metodą doświadczalną, eksperymentalną i badawczą, co rozwinie w uczniach umiejętność twórczego i dynamicznego myślenia oraz pozwoli w ciekawy sposób realizować program nauczania. Poprzez edukację ekologiczną kształtowane będą postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne i szacunek dla wszelkiej formy życia
http://www.zainwestujwekologie.pl
tekst: Anna Kluczyńska -Kowalczyk
Wpisany przez: MS